MacGyver-hengessä maailmalle

  • Jaa Twitterissä
  • Jaa LinkedInissä

Pertti Aimonen on maatalon poika, jolle koneet tulivat tutuiksi jo lapsena. Sittemmin hän perusti kahden kaverinsa kanssa Tampereella OptoFidelityn ja alkoi suunnitella testausrobotteja maailman markkinoille.

OptoFidelityn liiketoiminta on teollisen vallankumouksen 4.0:n testausytimessä: yritys suunnittelee testausjärjestelmiä tuotekehityksestä tuotantoon älylaitteita valmistaville ja suunnitteleville yrityksille.

”Haluamme auttaa asiakkaitamme tekemään markkinoiden parhaita älylaitteita. Meidän avullamme he löytävät laatuvirheet jo tuotekehitysvaiheessa ja viimeistään tuotannossa”, toimitusjohtaja Pertti Aimonen kertoo.

Kierros OptoFidelityn Tampereen pääkonttorissa valaisee työn kirjoa. Näkymä on kuin Pelle Pelottoman toiveunesta. Eri kerroksissa on jännittävän näköisiä ja toiminnoiltaan toinen toistaan huikeampia robotteja lähdössä esimerkiksi autoteollisuuden käyttöön, älypuhelintehtaisiin ja lääketeollisuuteen. Yhdessä huoneessa on optiseen mittaukseen erikoistuneita robotteja.

Pertti Aimonen, Tapio Koskinen ja Kimmo Jokinen perustivat OptoFidelity Oy:n vuonna 2005.

”Uskalsimme heittäytyä yrittäjyyteen oman osaamisemme ja Tekesin alkavan teknologiayrityksen pääomalainan turvin. Olen tyytyväinen siihen, miten kasvu on tapahtunut, ei liian nopeasti, joten yritys on saanut kehittyä rauhassa.”

”Vuonna 2014 aika oli kypsä skaalautuvalle kasvulle ja ryhdyimme kartoittamaan vaihtoehtoja kasvukumppaniksemme. Teollisuussijoitus tuli siinä kohtaa mukaan kuvioon”, toimitusjohtaja Aimonen kertoo.

Yrityksen pääkonttori sijaitsee Tampereella. Toimintaa on lisäksi Oulussa, Shenzhenissä, Chengdussa, Piilaaksossa ja Seattlessa. Partneriverkosto kattaa myös muuta Aasiaa, kuten Taiwanin ja Etelä-Korean. Vuonna 2015 yhtiö palkkasi yli 30 uutta työntekijää ja sen liikevaihto lähes nelinkertaistui.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö myönsi yhtiölle kansainvälistymispalkinnon marraskuussa 2016.

”Meillä jaetaan työntekijöille kuukausittain arvoihimme liittyviä MacGyver-palkintoja, kertoo OptoFidelityn toimitusjohtaja ja perustajaosakas Pertti Aimonen.

Aasiassa muutama kilpailija

OptoFidelity on alansa markkinajohtaja maailmassa.

”Joku kutsuu meitä monopoliksikin, koska esimerkiksi Euroopassa meillä ei ole yhtään kilpailijaa. Japanissa ja Etelä-Koreassa on muutama kilpailija, mutta niiden tuotetarjoama ei ole yhtä kattava.”

”Kun OptoFidelity aloitti yksitoista vuotta sitten, elimme eri maailmassa, toisenlaisten laitteiden parissa. Ensimmäiset projektimme olivat videolaadun ja suorituskyvyn laaduntestauksen järjestelmiä, joita teimme esimerkiksi Nokialle. Vuosi 2008 oli koko alalla merkittävä, kun kosketusnäytöt levisivät markkinoille laajemmin. Me autoimme markkinoille ensimmäisen sukupolven resistiivisen kosketuksen tuotteita ja kapasitiivisen näytön testaus- ja validointijärjestelmiä.”

Resistiivinen ja kapasitiivinen ovat kaksi kosketusnäyttöjen tekniikkaa. Älypuhelimissa ja muissa kuluttajille suunnatuissa tuotteissa käytetään nykyään yleensä kapasitiivista tekniikkaa.

”Vuonna 2012 koitti toinen sukupolvi ja toimme bisnekseen laitetason performanssimittaukset. Kaksi viime vuotta ovat tuoneet testausrobotiikkaankin paljon uutta, kun älylaitteisiin on tullut uusia käyttöohjaustapoja kuten kyniä, voimantunnistus sekä ele- ja ääniohjaus, joiden testivalidointi on vaativaa.”

OptoFidelityn testausjärjestelmiä käytetään muun muassa älypuhelinten suunnittelussa ja valmistuksessa.
Testausrobotit ovat testausjärjestelmien ohella OptoFidelityn päätuotteita. Olli-Pekka Karjalainen kokoaa robottia.

Intohimoa ja ketteryyttä

OptoFidelityn perustajat tulivat eri suunnista. Pertti Aimonen työskenteli aikaisemmin Metso Automationissa, minkä jälkeen hänen ja Kimmo Jokisen tiet kohtasivat ohjelmistosuunnittelutoimistossa. Tapio Koskinen puolestaan tunsi kulutuselektroniikan. Heitä yhdisti halu kansainvälistyä ja tehdä liiketoimintaa testaus- ja mittausjärjestelmillä.

Sama monialaisuus näkyy nykyrekrytoinneissa. Aimonen uskoo, että innovaatiot syntyvät rajapinnoissa, erilaisten osaamistaustojen ja ihmisten kohdatessa.

Mutta yksi on, jota jokaisella työntekijällä tulee olla: intohimoa työhön ja teknologiaan! OptoFidelityyn on jatkuvasti rekrytoitu ”MacGyver-henkisiä” työntekijöitä, jotka rakastavat tekniikkaa ja joilla on halu ratkoa asiakkaidensa ongelmia intohimoisesti luovuuttaan käyttäen.

”Meillä jaetaan työntekijöille kuukausittain arvoihimme liittyviä MacGyver-palkintoja. Tänään palkittiin kolme kaveria, jotka ovat ratkoneet kekseliäästi ongelmia asiakasrajapinnassa.”

MacGyver-henkisyyteen kuuluu myös reipas ja välitön yrityskulttuuri.

”Kasvaessamme pidämme tietoisesti kiinni tietyistä pienen yrityksen hyvistä puolista. Organisaatiomme on matala ja haluamme olla joustavan asiakaslähtöisiä, jotta meistä ei tule möhkälettä.”

Aimonen kokee tärkeänä, että OptoFidelityn yrityskulttuuri arvoineen ulottuu jokaiseen toimipisteeseen ja työntekijään.

”Maissa on kulttuurieroja. Esimerkiksi Kiinassa itsenäinen MacGyver-tyyppinen innovoiminen ei ole itsestään selvää, ja Jenkeissä hypätään, jos pomo sanoo. Meillä Suomessa uskalletaan kyseenalaistaa hyppäämistä. Korostamme rekrytointivaiheessa, että jokainen työntekijä sisäistää OptoFidelityn yrityskulttuurin sekä arvot, joissa on huomioitu esimerkiksi kansainvälisyys, ketteryys ja halu ratkoa asiakkaiden ongelmia.”

Jarrumiehiä ei kaivata

Yrityskulttuuri arvoineen ja palkitsemiskäytäntöineen muotoutui nykymuotoonsa viime keväänä päättyneessä, kaksi ja puoli vuotta kestäneessä Leader-projektissa, jota Tekes tuki.

”Sen ydin oli, että benchmarkkasimme ketterimpien great places to work -yritysten toimintatapoja maailmalla ja poimimme niistä käytäntöjä, soveltaen ne meille sopiviksi. Kaikkeahan ei kannata keksiä itse. Lanseerasimme arvot kesäpäivillä ja sen jälkeisissä workshopeissa, joissa kaikki kiinalaisemmekin olivat mukana.”

Sekään ei vielä riitä, että jokainen työntekijä sisäistää arvot ja yrityksen kulttuurin.

”Myös hallituksen jäsenten täytyy allekirjoittaa arvot. Kaikilla täytyy olla kiinnostusta tähän toimialaan ja kansainvälisyyteen, emmekä kaipaa joukkoomme byrokraattisia jarrumiehiä. Kaikenhan pystyy torppaamaan, jos etsii jokaisen riskin. Jos on pessimistinen suomalaiskansalliseen tyyliin, jää maakuntatasolle pyörimään. Meillä mennään rohkeasti kohti mission impossible -projekteja.


Älylaitteet jatkavat älyllistymistään

Pertti Aimonen on teknologisen kehityksen näköalapaikalla ja antaa lonkalta esimerkkejä tulevaisuuden laitteista:

”Terveydenhoidossa tekoälyä käytetään jatkossa yhä enemmän. Se auttaa esimerkiksi syöpälääkäreitä valitsemaan oikean hoidon. Erilaisten virtuaalilasien toinen sukupolvi on jo markkinoilla, ja niistä tulee suuri hitti joulumarkkinoille jo parin vuoden päästä, kun kolmas sukupolvi sovelluksineen näkee päivänvalon. Vielä ei ymmärretä, mitä kaikkia kuluttajakokemuksia niiden toiminta 360-kameroiden kanssa tarjoaa esimerkiksi peleissä, markkinoinnissa tai vaikka kokousjärjestelyissä maailman laidalta toiselle.”

”Pian todellisuutta ja keinotodellisuutta ei erota toisistaan. Lasit päässä voi myös korjata oikeasti ongelmia, kuten löytää paperitehtaassa vioittunut anturi monien joukosta. Vanhuksille tulee kelloihin paljon lisää terveystietoa mittaavia antureita eikä aina tarvitse mennä terveyskeskukseen.”

”Ostokset ja lääkkeet voivat lentää dronella (lennokilla) kotiovelle, josta hoivarobotti noutaa ne auttaen minuakin vanhuksena asumaan mahdollisimman pitkään kotona. Voin myös papparaisenakin ajaa turvallisesti autoa, koska se on osittain itseohjautuva.”


 

Esimerkki OptoFidelityn testausjärjestelmistä (Apple iPad Pro vs. Microsoft Surface Pro 4):

Lisätietoa OptoFidelityn yrityskulttuurista ja yhdessä tekemisestä:


OptoFidelity

  • Suunnittelee älylaitteiden testausrobotteja ja testausjärjestelmiä.
  • Perustettu 2005.
  • Henkilöstömäärä: 93.
  • Suurimmat omistajat: perustajaosakkaat Pertti Aimonen, Tapio Koskinen ja Kimmo Jokinen sekä Teollisuussijoitus ja Visionplus.
  • Pääkonttori Tampereella, toimintaa myös Oulussa.
  • Tytäryhtiöt Kiinassa ja Yhdysvalloissa sekä jälleenmyyjiä Aasiassa.
  • Liikevaihto 19,5 milj. euroa (2015).

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Kasvu-verkkolehdessä 2/2016.