DARE to grow
  • Etusivu
  • Lue
    • Yritystarinat
    • Ilmiöt ja trendit
    • Sijoittaminen
    • Vaikuttajat
    • Blogit
  • Katso
  • Kuuntele
  • Tesistä
  • Uutiskirje
  • Yhteystiedot
  • FI
  • EN

DARE to grow

By Tesi for Movers and Shakers. For growth entrepreneurs going global. For investors who make things happen. Shaking up people, stories and ideas.

  • Etusivu
  • Lue
    • Yritystarinat
    • Ilmiöt ja trendit
    • Sijoittaminen
    • Vaikuttajat
    • Blogit
  • Katso
  • Kuuntele
  • Tesistä
Sulje

Haluatko pysyä ajan tasalla?

Tilaa tästä uutiskirjeemme!
Kerromme noin kerran kuussa yrityselämän menestystarinoista, kansainvälistymisestä sekä ilmiöistä ja trendeistä. Jututamme asiantuntijoita, jotka antavat vinkkejä niin sijoittajille kuin yrittäjillekin.

Toimin:
Tesi
Paneelin neuvo sijoittajille: ”Älkää antako pohjoismaisen nöyryyden hämätä”
0
Facebook Twitter Google + LinkedIn Pinterest
Sijoittaminen
Avatar
Teksti | Matleena Merta

Paneelin neuvo sijoittajille: ”Älkää antako pohjoismaisen nöyryyden hämätä”

12.12.2017

Pohjoiset kasvuyrittäjät saattavat esiintyä kovin vaatimattomina, vaikka heillä olisi käsissään markkinoiden huipputuote. Tesin ja Kevan Slush 2017 -tapahtuman yhteydessä järjestämä What’s Hot in the Nordics -paneeli kokosi yhteen pohjoismaisia ja yhdysvaltalaisia pääomasijoittajia keskustelemaan yhteistyöstä.

Paneeliin osallistuneet Adam Valkin General Catalystista, Walter Masalin NGP Capitalista, Fredrik Cassel Creandumista sekä Tom Henriksson OpenOceanista peräänkuuluttivat kasvuyrityksiltä rohkeita avauksia ja asiakaslähtöistä tuotekehitystä.

”Monet pohjoismaiset kasvuyrittäjät tekevät loistavaa työtä. He ovat todellisia alansa huippuja etenkin tuotekehityksessä ja osaavat luoda houkuttelevia sovelluksia kuluttajille. Amerikkalaisiin kollegoihinsa verrattuna pohjoismaalaisten tapa lähestyä sijoittajia on turhankin nöyrä. Vaikka nöyryys on sinänsä hyvä asia, heidän kannattaisi ottaa mallia amerikkalaisilta hakiessaan jalansijaa USA:n markkinoilta, yhdysvaltalainen Adam Valkin General Catalystilta toteaa.

Suomalaissyntyisen, OpenOceania edustavan Tom Henrikssonin mukaan suomalaiset teknologiayritykset tekevät markkinoille huipputuotteita, mutta liike-elämän taidoissa olisi parantamisen varaa.

”Suomalaisten tulisi pitää mielessä myös käyttäjämäärien ja tulovirtojen kasvattaminen. Meillä keskitytään usein liikaakin vain parhaan teknisen ratkaisun kehittämiseen”, hän huomauttaa.

Pienet kotimarkkinat rohkaisevat maailmalle

Keskustelupaneelissa Henriksson ja Valkin olivat yhtä mieltä NGP Capitalia edustavan Walter Masalinin ja Creandumin Fredrik Casselin kanssa siitä, että sijoittajien tulisi pitää silmällä etenkin pohjoismaisia pelifirmoja.

Masalin esitti myös toiveen siitä, että vastaavaa teknologista osaamista hyödynnettäisiin peliteollisuuden lisäksi muillakin aloilla.
”Olen odottanut yritystä, joka soveltaisi peliteollisuudesta kumpuavaa, maailman huippuluokan tietämystä terveysteknologian kehittämiseen.”

Henriksson ja Masalin uskovat rajallisten kotimarkkinoiden olevan syynä suomalaisten yritysten haluun kansainvälistyä. Ruotsalainen Cassel puolestaan vertaa kasvuyrittäjien asennetta viikinkeihin.
”Viimeisen vuosisadan aikana monet ruotsalaisyritykset, kuten autonvalmistaja Volvo ja automaatioon ja sähkövoimatekniikkaan erikoistunut ABB, ovat lähteneet valloittamaan ulkomaisia markkinoita”, hän toteaa.

Paneelin osallistujat totesivat yksimielisesti, että eurooppalaisten yritysten on usein vaikea päästä Yhdysvaltain markkinoille. Tämän vuoksi moni yritys aloittaakin maailmanvalloituksensa Isosta-Britanniasta. Kuitenkin Supercellin kaltaiset yritykset ovat osoittaneet, että Amerikan markkinoiden valloitus onnistuu myös pieneltä pohjoismaiselta yritykseltä.

”Amerikkalaiset uskovat itse olevansa kiinnostuneita ulkomaisista tuotteista, mutta suosivat kuitenkin loppupeleissä kotimaisia yrityksiä, etenkin yritysmaailmassa. Tämä tarkoittaa usein heikompaa asemaa niille, jotka eivät puhu englantia äidinkielenään. Asiaan voi vaikuttaa muuttamalla Yhdysvaltoihin tai palkkaamalla paikallisista koostuvan tiimin. Pohjoismaisilla kasvuyrittäjillä on kuitenkin hyvä maine Yhdysvalloissa ja ihmiset tuntuvat pitävän heidän aksentistaan”, Valkin vitsailee.

Keskustelun moderaattori Catherine Crockett sekä keskustelijat Fredrik Cassel, Walter Masalin, Adam Valkin ja Tom Henrikson What’s hot in the Nordics -paneelissa.

Paras strategia on käyttäjälähtöinen

Panelistien mielestä suurin ongelma sijoittajien kannalta on se, että markkinoilla on samanaikaisesti liikkeellä liikaa rahaa.
”Rahaa liikkuu tällä hetkellä paljon, mikä tarkoittaa kovempaa kilpailua kasvuyritysten kesken. Riskinä on pitkäaikaisen tuottopotentiaalin pieneneminen”, Valkin huomauttaa.

Kaikki paneeliin osallistuneet sijoittajat korostivat käyttäjälähtöistä tuotesuunnittelua ja käyttäjien sitouttamista tuotteeseen. Casselin mukaan asiakaspolun suunnittelulla tulee olemaan tulevaisuudessa yhä tärkeämpi rooli digitaalisessa tuotekehityksessä.

”Osa suomalaisista insinööreistä haluaa vain istua työpöytänsä takana. He kammoavat asiakkaiden tapaamista”, Henriksson vitsailee ja jatkaa:

”Insinöörivetoiset yritykset kukoistavat internetissä ja mobiilialustoilla, joissa käyttäjä voi vain ladata tuotteen ilman, että myyjä ja asiakas ikinä tapaavat. Työskentelen tällä hetkellä Supermetrics-nimisen suomalaisyrityksen kanssa. Supermetricsin raportointityökaluja hyödyntävät tuhannet mainostoimistot ja suuret yritykset, mutta he ovat tuskin koskaan tavanneet asiakkaitaan. Tällä hetkellä he työskentelevä kuitenkin laajempien yritysratkaisujen parissa, ja asiakkaiden tapaaminen kasvotusten kasvattaisi heidän liiketoimintaansa vieläkin enemmän.”

Muut panelistit nyökyttelevät hyväksyvästi.
”Sijoittajat kiinnittävät nyt paljon huomiota siihen, kuinka asiakaskokemus muuttuu ohjelmistojen kehittämisen, integroinnin ja tekoälyn myötä”, Valkin summaa.

0 kommenttia
0
Facebook Twitter Google + LinkedIn Pinterest

Samankaltaiset artikkelit

Sijoittaminen3.5.2019

Sektorirahasto IPR.VC etsii menestyviä draamatuotantoja

Rahastoyhtiö IPR.VC etsii kunnianhimoisia eurooppalaisia draamatuotantoja, jotka levitetään globaaleille markkinoille. Ensimmäisen sijoituksensa se teki Sorjonen-tv-sarjaan. Tanu-Matti Tuominen ja Timo Argillander kertovat, millaista tukea ohjelmantekijä saa eurooppalaisten audiovisuaalisten sisältöjen pääomasijoittajalta.

ListautuminenSijoittaminen27.4.2018

Näistä syistä Tesi rohkaisee yrityksiä listautumaan

Tesin sijoitusjohtaja Juuso Puolanne katsoo, että listautuminen (IPO) on usein hyvä exit-vaihtoehto sekä pääomasijoittajan että yrittäjäomistajan näkökulmasta. Samalla yhtiö yleensä kerää rahaa kasvua ja kansainvälistymistä varten. Tesi sparraakin mielellään yrityksiä kohti listautumista.

ListautuminenSijoittaminen8.2.2018

Avoimesti pelaava yhtiö on listautumisessa vahvoilla

Pääanalyytikkona analyysiyhtiö Inderesillä toimiva Sauli Vilén tarkkailee listautuvassa yrityksessä muun muassa sen kilpailuetua. On äärimmäisen tärkeää tunnistaa, miksi yhtiö on parempi kuin sen kilpailijat nyt ja tulevaisuudessa.

Jätä kommentti Peru vastaus

Nimimerkin käyttö on vapaaehtoista. Käyttämäsi nimimerkki julkaistaan kommentin yhteydessä. Kommentit julkaistaan tarkistuksen jälkeen.

Luetuimmat

  • ARTIKKELI

    Mihin perheyritys tarvitsee omistajastrategiaa?

    Kun perustaja johtaa perheyritystä, on selvää, kuk...
  • ARTIKKELI

    Marko Parkkinen: Omistaminen ei ole synti vaan taito

    ”Suomalaisten mielestä on hyväksyttävää hankkia om...
  • ARTIKKELI

    Yhdessä tekevä hallitus palvelee yhtiötä parhaiten

    Kimmo Jyllilän mielestä toimivan hallitustyön opei...
  • ARTIKKELI

    Ilkka Kivimäki: Suomi on loistava paikka yrittäjälle ja rahastolle

    Miltä Suomen pääomasijoitusmarkkina näyttää kokene...

Uusimmat

  • ARTIKKELI

    Sukupolvenvaihdoksessa on tärkeintä, että yrittämisen ilo ja kipinä säilyvät

    Ei ole itsestään selvää, että perheyritys löytää m...
  • ARTIKKELI

    Mihin perheyritys tarvitsee omistajastrategiaa?

    Kun perustaja johtaa perheyritystä, on selvää, kuk...
  • ARTIKKELI

    Yhdessä tekevä hallitus palvelee yhtiötä parhaiten

    Kimmo Jyllilän mielestä toimivan hallitustyön opei...
  • ARTIKKELI

    Ammattina enkelisijoittaja – Ari Korhonen on alkavan yrittäjän helpdesk

    Alkuvaiheen yritysten kanssa työskentely on enkeli...

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeessämme kerromme videon, artikkeleiden ja podcastien kautta yrityselämän menestystarinoista, haasteista, ilmiöistä ja trendeistä sekä kansainvälistymisestä.

* indicates required
Toimin

Tesi (Suomen Teollisuussijoitus Oy) on pääomasijoitusyhtiö, joka tekee kannattavaa ja vastuullista sijoitustoimintaa ja luo arvoa päivästä yksi. Hallinnoitavat pääomasijoituksemme ovat yli miljardi euroa ja sijoituskohteenamme on suoraan ja rahastojen kautta yli 700 yritystä. Autamme Suomen seuraavalle yrittäjyyden, kasvun ja kansainvälistymisen tasolle.

  • Uutiskirjeen tilaus
  • Tesistä
  • Ota yhteyttä
  • Tietosuojaseloste